Centrum Szkoleniowy
Informujemy, że w naszym serwisie używamy plików cookie, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się
Close
CMR. List przewozowy.
Każdy, kto pracuje w transporcie międzynarodowym spotykał się z takim dokumentem jak CMR. Co to jest CMR, jak wygląda wypełniony CMR i wzór listu przewozowego będziemy omawiać w tym artykule.
CMR to tak naprawdę umowa międzynarodowa przewozu drogowego towarów (The Contract for the international Carriage of goods by road). Jednak zazwyczaj kierowcy tak nazywają międzynarodowy samochodowy list przewozowy. Właśnie ten list należy umieć poprawnie wypełniać, jeżeli jest się związanym z transportem międzynarodowym.

Każdy list przewozowy CMR składa się z oryginału i dwóch lub więcej kopii. Pierwsza strona wypełnia się długopisem, mocno naciskając, żeby informacje przekopiowały się na pozostałe kopie.
- Oryginał zostaje u Nadawcy w miejscu załadowania.
- Kopię listu przewozowego nr 2 kierowca przekazuje Odbiorcy po rozładunku.
- Pozostałe kopię są przeznaczone dla Przewoźników.

"CMR to jest umowa! W umowach łatwo o błąd. Zapomniałeś podpisać i firmie mogą nic nie zapłacić," -
instruktor Sebastian.
Dlaczego CMR to jest ważny dokument transportowy?
● Od listu przewozowego zależy czy towary, które przewozisz, będą uważane za kontrabandę podczas kontroli służb celnych.

● CMR jest również dowodem na to, że twoja firma przetransportowała towar, a więc wykonała usługę na którą się zobowiązała.

● Za pomocą CMR kierowca może chronić się przed odpowiedzialnością za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub nielegalne towary.

Omówmy trochę dokładniej podstawowe punkty CMR. Jest to najważniejsza informacja dla kierowcy. Dlatego rozpatrzmy wzór wypełnionego CMR z na przykładzie wymyślonych firm.

O najczęściej spotykanych błędach w CMR możecie poczytać tutaj.

1
Nadawca/Sender

W pierwszym punkcie CMR wprowadzamy dane Nadawcy ładunku.
W CMR musimy wpisać:
●Nazwisko lub nazwa firmy,
●Adres
●Kraj

Ważne! To jest adres siedziby firmy, a nie miejsce załadowania.
2
Odbiorca/Consignee

W drugim punkcie CMR należy określić Odbiorcę towaru. Wypełnia się go zgodnie z tą samą zasadą, co w ust. 1...:
●Nazwisko lub nazwa firmy,
●Adres
●Kraj

Ważne! Tutaj znajduje się również adres siedziby głównej.
3
Miejsce przeznaczenia/Place of delivery of the goods

Jest to punkt w liście przewozowym, stworzony po to, żeby wpisać adres Rozładunku.
Tutaj musisz określić:
● Miasto
● Kraj

Ważne! Pamiętaj, że adres w pkt 2 i 3 nie zawsze się zgadza. Przyjechać na rozładunek trzeba pod adres podany w pkt 3.
4
Miejsce i data załadowania/Place and date takinng over the goods

Ta pozycja na liście przewozowym wskazuje miejsce Załadunku. Wpisz następujące informacje:
● Miasto
● Kraj
● Data załadunku

Ważne! Jeżeli załadunek jest opóźniony nie z twojej winy, można również wpisać do CMR godzinę załadunku. W ten sposób możesz się zabezpieczyć, jeśli spóźnisz się na rozładunek.
18
Zastrzeżenia i uwagi przewoźnika/Carrier`s reservations and observations

Nieoczekiwanie przechodzimy do 18. punktu CMR. Dlaczego ten? W tym miejscu w liście przewozowym kierowca może napisać swoje uwagi.
Po co to robić?
Wyobraź sobie sytuację, w której z jakiegoś powodu nie pozwolili Ci asystować podczas załadunku. Pojechałeś dalej, a tu po drodze zatrzymują Ciebie służby celne i okazuje się, że wieziesz pełną naczepę papierosów. A w CMR jest napisane, że to batoniki czekoladowe. Jak sytuacja może się rozwijać? Jeżeli napisałeś w 18. punkcie CMR, że nie asystowałeś przy załadunku, to nie ponosisz odpowiedzialności za to, co się znajduje w naczepie. Jednak jeżeli tego nie zrobiłeś, jest całkiem możliwe, że będziesz spędzał następne lata w nie tak przyjemnych miejscach.
Co wpisać w pkt 18 CMR?
Pamiętaj, że możesz pisać swoje uwagi w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej lub w swoim języku ojczystym.
1
Driver wasn`t present during load – unable to check load;

Kierowcy nie pozwolono uczestniczyć w załadunku – nie było możliwości sprawdzić ładunek;

Водитель не был допущен к загрузке - не было возможности проверить груз;

2
It wasn`t possible to check the weight in the warehouse after loading the truck;

Na magazynie nie ma możliwości sprawdzić wagę zestawu po załadowaniu;

На складе не было возможности проверить вес после загрузки;

3
4 boxes damaged during loading;

4 kartony uszkodzono podczas załadunku;

4 коробки повреждено во время загрузки;

W tym artykule postaraliśmy się przedstawić podstawowe zagadnienia związane z międzynarodowym listem przewozowym tzw. CMR. Każdy kierowca transportu międzynarodowego powinien bezbłędnie wypełniać dokumenty transportowe. Dlatego na naszych kursach skupiamy się na praktycznych zajęciach z wypełnienia listu przewozowego, prawidłowego określenia adresu i innych szczegółów.

Jeżeli masz kierowców lub spedytorów, którzy potrzebują poszerzyć swoją wiedzę lub muszą zaktualizować świadectwo kierowcy, możesz wypełnić formularz zgłoszeniowy na kurs na przewóz rzeczy.

Jeżeli chcesz zrobić kurs na przewóz rzeczy, zdobyć polski kod 95 i pracować jako kierowca w transporcie międzynarodowym, zarejestruj się na nasz kurs.